2014. március 3., hétfő

Mit is együnk? Milyen az egészséges táplálkozás!?

Az utóbbi időben többször futottam bele ebbe a kérdésebe! Mit egyek,hogy egyek???????
Ha nagyon egyszerűen el szeretném intézni ezt a választ,akkor továbbra is azt mondanám, hogy bármit lehet enni mértékkel! Mert ha valaki leül  és betol 2 kg mandarint,akkor attól nem lesz egészségesebb.
Számomra a helyes és jól összerakott táplálkozásban  benne van az,hogy egyek:

- ZÖLDSÉGEK (főleg nyersen) paradicsom,paprika, uborka,retek,saláták, sárgarépa,póréhagyma,                                 újhagyma
                  (párolva vagy rántva esetleg levesként,főzelékként) cukkini,padlizsán,brokkoli,tök                                      félék,karfiol,káposzták,gomba,sóska,spenót,hüvelyesek.......és még biztos van amit kihagytam :)

- GYÜMÖLCSÖK  : számomra minden gyümölcs jó és egészséges semmit nem kerülök,csak mert ki van kiáltva pl. a babán vagy a szőlő......a legkalóriadúsabb gyümölcsnek......ettől még marha egészséges és van benne vitamin

- HÚSOK: itt sem emelném ki csak a csirkét és csak a mellét........hisz a kacsa is vagy épp a marhahúsban is van olyan  tápanyag ami jót tesz a szervezetnek.

- TEJTERMÉKEK: itt sincs számomra tiltólista.......nyilván nem eszem meg egy kiló sajtot bármennyire is szeretem,de max az a 10 dkg amit elszoktam nyammogni ha megkívánom....nem fog még elhízáshoz vezetni

- MAGVAK: minden mag féle tele van hasznosabbnál hasznosabb vitaminokkal,ásványi anyagokkal.....persze tudom, van benne rengetek kalória is de nem fél kiló mandulát kell betolni hanem csak napi 1 maroknyit. Személy szerint imádom a magvakat!!!

A kiadós  reggeli szerintem nagyon fontos,meghatározza az egész napot!!! Nem lehet napi szinten kakaós csigát enni meg mákos patkót,meg boltban benzinkúton vett háromszög szendvicset......amibe ki tudja mi van benne :S
Szeretem a magvas toast kenyeret( hisz nem biztos hogy x naponta  tudok sütni magam otthon kenyeret ) így a bolti magvas  vagy teljes kiőrlésű toast kenyeret szoktam venni. A hagyományos"házi" kenyeret nagyon ritkán fogyasztom már( évente max 5x).
A reggelimbe van hús, zöldség,tejtermék......vagy tojás.
Kell a tízórai is,mert különben ebédre már kopogni fog a szemünk! Én ilyenkor nasizom ! Vagy egy túró rudit vagy joghurt(most már teljesen áttértem a cserpes joghurtokra,főleg az áfonyás a befutó,jó nagy és kiadós). vagy gyümölcsöt eszem......éppen mihez van kedvem. De ilyenkor még a csoki is belefér(mikor legalábbis elértem az álomsúlyom,akkor már adtam magamnak ilyen engedményeket). De a sütemény,főleg a házi amit magam sütöttem azt is tízóraira fogyasztom el . És nem egy fél tepsivel :D És az ebéd mindegy mi csak főtt étel legyen!!!

És most itt fel is hoznám, ezt a 6 óra után nem evést! Mert most a héten ezt is csak 3 helyről olvastam,mekkora baromság!!!!! Én úgy vagyok vele,nekem nem baromság. Hisz így fogytam le 42 kilót!
Annak viszont baromság,aki fordított életet él és éjszakás. Vagy aki egész nap  csak csipeget és estére meg jön a kiadósabb kajálás........ annak is baromság,aki nem jól osztja el a napi étkezését és estére már kopog a szeme.
Nálam azért vált be és működött/működik jól,mert egész nap igyekszem jól elosztani az étkezéseim,hogy legyen benne szénhidrát is,kalória is és vitamin is,tápanyagok .......így estére telítődöm és nem korog a hasam.
Jó néhány évvel ezelőtt nem így étkeztem. A reggelim kimaradt, az ebédem délután 1-2 óra körül volt és a vacsorám meg este 10-kor.......és ettem amit értem válogatás nélkül.
Írtam már nem is egyszer, hogy a himi humi kajákat kerüljük ahogy csak tudjuk! Meg a mű kajákat,ételeket is!!! Ezalatt ezeket értem:

- kész -félkész termékek ( pizza tészta alapok,mirelit pizzák,szendvicsek amiket csak ki kell bontani és már eheted.....mikrós kaják, konzervek, chipsek, cukorkák, főleg szénsavas üdítők- mi pl. egyáltalán nem iszunk szánsavas üdítőket.....max. zöld teát vagy citromosat - bár tudom ez sem  túl hasznos. Csokik -kész sütik.....és minden olyan élelmiszer amit gyárakban állítanak elő.

Aki régóta olvas az tudja,hogy imádok enni. Imádom a finom ételeket ezért sem mondtam le a javáról(liszt, cukor,.rizs,tészta).
Amire viszont mindig figyeltem,hogy olyan ételeket egyek és tegyek a család elé,amiben tudom mi van. Ezért is szeretek sütni,főzni
.
Azelőtt is szerettem piacra járni, de most az utóbbi időben még inkább rákaptam. A tejtermékeket (joghurt,sajt,vaj,tejföl,túró) ezeket már csak a piacon veszem meg. Mert sokkal sokkal finomabb az ízük,mivel nincsenek telis tele adalékanyagokkal meg E számokkal. Például a vajat nem szerettem soha....és amit a piacon vettem.......a bolti és a valódi vaj között zongorázni lehet a különbséget . És nem utolsó sorban van amelyik termék még olcsóbb is .És ha nem is sokkal, de támogatom ezzel a magyar gazdákat,kistermelőket. Ezért is veszem piacon őstermelőtől a mézet is. Szeretem az idős nénitől megvenni az újhagymát vagy a sóskát, mert lehet nem makulátlan a kinézete annak a hagymának,de akkor is finomabb nekem :)

Ha Mamámnál beérett a gyümölcs, zöldség  azt mindig nagy örömmel adja én meg még nagyobb örömmel fogadom el. Csakúgy mint a tömött kacsáját vagy boldog kapirgáló csirkéjét: vagy tojást :)

A régi halfogyasztásomhoz képest,most már azért  javuló tendenciát mutatok inkább tonhal,hekk és pangasius amit szeretek illetve a királyrákot imádom/imádnám de igen húzós az ára és azt csak én egyedül eszem/eszegetném ezért csak nagyon ritkán juttatom magam hozzá :)

Fő a minőségi étkezés és kevesebb  félkész-kész termék.
Hazudnék azzal ha azt mondanám, hogy soha az életben nem eszem chipset vagy jégkrémet vagy kekszeket. De igen szoktam!!!! De nem napi szinten és nem tetemes mennyiségeket pusztítok el.Régebben válogatás nélkül ettem amit értem és mocskosul nem érdekelt,hogy mit is veszek magamhoz. Meg is lett az eredménye 100 kiló majd a várandósság végén 120 kiló.
Szóval hacsak nem vagy lisztérzékeny vagy laktózérzékeny ,diabéteszes........akkor bármilyen természetes élelmiszert lehet enni. A többi "mű kajákat" pedig csak mértékkel.
Számomra az egészséges táplálkozás az,hogy mindent eszem (hála gének nem vagyok allergiás semmire) és tudom mit eszem :) ;)





1 megjegyzés: