2013. október 1., kedd

Hal/latlan !!!

Az biztos mindenki tudja, hogy Karácsonykor fogy a legtöbb hal....
Mindig elképedve nézem az utolsó nagy bevásárlásoknál, hogy kígyózó sor van a halasnál a hipermarketekben! ÉS gyorsan hozzá is szoktam tenni, de jó,hogy én nem szeretem a halat!
De mégsem jó.......hisz én is rontom azon statisztikát, ami a gyér átlag kb. 3.5 kg/ évi / fő halfogyasztás illeti...elég kevés!

De hiába, rajtam kívül vannak még jó sokan akik sem a szagát, sem az állagát, sem a szálka birizgálást nem kedvelik.
Jómagam a hekket preferáltam,mivel nincs kimondottan jellegzetes hal íze és bukéja....és a szálkát is könnyedén elkerülhetem.
A tonhal(ha már össze aprított formában van, nagyon szívesen megeszem.....vagy a pangasius halat.
Bár utóbbiról hallottam ,olvastam elég sok rosszat, hogy mivel etetik a milyen körülmények között tartják őket.
Nekem egyből a Jamie Oliver és Hugh Fearnley(RIver Cottage) jutott eszembe, ahogy az ellen harcoltak, hogy ne vásároljunk olyan sertés húst,marhahúst vagy baromfi húst...ami állatokhoz méltatlan körülmények között hizlalnak mesterséges növelő szerekkel.....vegyünk inkább háztájit "boldog állatot" aki a szabad levegőn van, megfelelő és változatos táplálékot kap és a maga ütemében fejlődik,hízik.....
Ez mind mind, tök szép is lenne...de ezen és azon okok miatt nem kivitelezhető és hát drágább is mint a hagyományos gyors hizlalású állati hús.
És azt is hozzá kell tennem,hogy egy átlag hétköznapi ember...aki nem vidéken nőtt fel és a "boldog" csirkéből ette a pörköltöt....nem fog tudni különbséget tenni egy nagy üzemben hizlalt csirke és egy tanyasi csirke között.......ízre legalábbis!!! Én sem biztos, hogy tudnék,pedig már gyerekként is Mamánál számtalan alkalommal ettem a "boldog " csirkét és a "boldog" sertést....amit Mamám a lehető legváltozatosabban etette!
Majd eszembe jutott az,hogy amit pár éve láttam a Paprika tv-n, Gordon Ramsay  harcolni próbált az ellen, hogy ne mészárolják a cápákat csak az uszonyuk miatt.....hisz nem is finom,semmi extra íze nincs csak egy amolyan státuszszimbólum .........a cápák pedig drasztikusan haladnak afelé ,hogy kipusztuljanak....csupán egy kivagyiság miatt!!!!!!!
Majd az ugrott, be,hogy Angilában van egy törvény miszerint csak bizonyos halfajokat lehet lehalászni és csak egy bizonyos megadott tömegben vihetik ki a partra továbbértékesítésre.
Ami megdöbbentő volt, hogy a halfogás háromnegyed részét vissza dobálták az óceánba.....mondanom sem kell, hogy azok a visszadobált halak már elpusztultak a beleakadt háló miatt.........Kérdem én, hogy mi értelme van akkor ennek így........semmi........ észre sem vesszük és kipusztítunk mindent magunk körül :(
Ezért én úgy vagyok ezzel a pangasius hallal, hogy lehet, hogy nem tartják jó körülmények között.....lehet, hogy a halat hallal etetik.......de nem feleslegesen pusztul el!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése